Motorola parka. Razr-menestyshittinsä jälkeen se on kutistunut ja surkastunut. Vain tappiot ja ongelmat ovat kasvaneet. Googlen Android käyttiksellä sen piti päästä jälleen jaloilleen ja kiivetä takaisin TOP-3:een ja nousta voitolliseksi. Motorola saa nyt unohtaa moiset haaveet ja firma voi alkaa miettiä lähestyvää konkurssihuutokauppaa Nortelin tapaan. Millä se voisi pärjätä kisassa Googlea vastaan joka päättää Androidin sisällön ja aikataulut ja tuo uudet ominaisuudet ensimmäisenä omaan luuriinsa kuten nyt tänään julkistetussa ensimmäisen Googlen nimellä myytävässä Android-luurissa kävi. Googlen Nexus One on ensimmäinen Android 2.1 luuri joka tulee markkinoille. Miksi kukaan ostaisi Motorolan Droidia jossa on vanhempi versio käyttiksestä? Motorolan tilannetta olen käsitellyt mm. näissä 30.10.2008 ja 3.2.2009 päivätyissä kirjoituksissani. En enää usko että Google tulee ostamaan Motorolaa. Miksi se ostaisi? Ei se halua sotkeentua luurien valmistamiseen ja niiden perustekniikan suunnitteluun. Se määrittää ominaisuudet joita se haluaa, toimittaa siihen luuriin uusimman käyttisversion ja joitain applikaatioita ja hoitaa sitten markkinoinnin ja myynnin itse. Sinällään Motorolan CEO:n ensikommentti Nexus One luurista on aika urhea: “This expansion of the ecosystem is healthy for both of us, Jha says“
Google ottaa omalla luurillaan ison riskin. Suurin riski luonnollisesti on se että se suututtaa nykyiset kumppaninsa kuten jo joulukuun puolivälissä kirjoitin. Tappamalla Motorolan ja mahdollisesti SonyEricssonin (Se voisi tietty käyttää Microsoftin mobiilikäyttistä mutta uskon Microsoftin vetäytyvän mobiilikäyttisbisneksestä kokonaan ja liittoutuvan Symbianin ja QT:n kautta myös Maemon kanssa jonne se tuo sitten yksinoikeudella applikaatioitaan) ja iskemällä myös Samsunging ja LG:n bisnekseen sillä on lojaaleja tukijoita vähemmän. Pärjääkö se yksinään, en usko. Se tarvitsee kumppaneita mutta onnistuuko se pitämään ne? Yhtähyvin ne entiset kumppanit voivat hypätä open source Symbianin kyytiin jossa on enemmän ominaisuuksia, paremmat virransäästötoiminnot, isompi globaali kattavuus. Tai jos ihme tapahtuu hypätä Microsoftin kelkkaan joka ei olisi kilpailija vaan kumppani ja käyttistoimittaja. Riski voi tietysti kannattaakin ja Googlen brändi vahvistuu ja se nousee USA:ssa Applen ja RIMMin haastajaksi älyluureissa tosissaan. Tämä uutinen on erittäin huono myös Palmille.
Muutamia huomioita Googlen Nexus One luurista ja bisnesmallista. Se myy luuria USA:ssa pelkästään uudessa verkkokaupassaan. Puhelin on GSM/WCDMA-tekniikkaan pohjautuva ja tukee seuraavia WCDMA-taajuuksia: 2100 ja 900 Mhz eli T-Mobile USA:n käyttämiä taajuuksia. Luuri ei siis toimi AT&T 3G verkossa ja T-Mobile (TMO) on USA:n 4. suurin operaattori. Puhelimen voi ostaa lukitsemattomana 530 dollarin hintaan (N900:n hinta USA.ssa on 549 dollaria) tai sitten TMO palvelun kanssa (180 dollaria etumaksuhinta kahden vuoden sopparilla).Google siis yrittää USA:ssa samaa kuin Nokia eli myydä lukitsemattomia luureja ja ainakaan Nokia ei tuolla mallilla ole siellä oikein pärjännyt. Saa nähdä pärjääkö Google paremmin ja avaako se samalla ovea myös Nokialle. Google aikoo tuoda myöhemmin USA.ssa CDMA variantin luuristaan joka toimisi jo keväällä USA:n suurimman operaattorin Verizonin verkossa. Euroopassa Vodaphonen kanssa sillä on jo jonkinlainen sopimus ja varmastikin muitakin kiinnostuneita operaattoreita löytyy. Google pelkää selvästi Applen multitouch patentteja koska laitteesta puuttuu multitouch vaikka se on kapasitiivinen. Mitenkähän Googlen patenttineuvottelut Nokian kanssa ovat edenneet? Nokiahan omistaa mm. Proximity sensor-tekniikan patentin joka tässä luurissa on mukana. Saa nähdä toimiiko tämä yhtiö tässä asiassa fiksummin ja asiallisemmin kuin Apple, näin uskoisin.
Ominaisuuksia:
- Näyttö 3.7″ AMOLED kosketusnäyttö 800×480 resoluutiolla ja kapasitiitisella tekniikalla mutta ilman multitouchia. Ilmeisesti Google pelkää Applen haastavan sen oikeuteen Multi-touch patenteistaan. Resoluutio on sama kuin Nokian N900:ssa mutta se on hivenen suurempi (3.5″). Apple jää auttamatta kakkoseksi surkean resoluutionsa takia, N900 jää hivenen)
- Kamera on 5 Mpix kennolla varustettu (Apple jää kakkoseksi, tasoissa Nokian kanssa mutta uskon että Nokialaisessa on parempi linssi, kenno, optiikka ja softat. Sen verran hyviä kuvia tuolla saa)
- Videokuvaus 720 x 480 resoluutiolla 20 freimia sekunnissa. Voittaa Applen leikiten, häviää N900:lle “Video recording at up to 848 × 480 pixels (WVGA) and up to 25fps“)
- Tukee wlanissa uutta n-standardia. Apple ja N900 eivät tue.
- Maksiminopeus HSDPA 7.2Mbps HSUPA 2Mbps eli Applen 3GS:n kanssa tasoissa (N900:lle ei pärjää 10Mbps/2Mbps).
- Sisäinen muisti surkean pieni: 512MB Flash 512MB RAM ja SD kortilla 32 Megaa lisää. (N900:ssa 32 GB sisäinen muisti ja muistikortilla 16 Megaa lisää. Applikaatioille 1GB muistia: 256 MB RAM, 768 MB virtual memory)
- Kooltaan laite on pieni ja kevyt ja aika näppärän näköinen
- Qualcommin 1GHz Snapdragon Prosessorissa riittää potkua
- Wlan paikannus sisäänrakennettuna mitä ei vakiona löydy Nokiasta eikä iPhonesta
- N900:n ominaisuuksista tuettuina eivät ole qwerty-näppäimistö, UpnP, FM transmitter, FM radio ja TV-Out pikaisesti katsottuna. Mahdollisesti muutakin puuttuu.
- Luuri tukee ääniohjattavaa näppäimistöä eli mihin tahansa tekstikenttään voi syöttää tietoa puhumalla. Hieno ominaisuus. Olisi aika hieno sanella autoillessa tekstareita ja lähettää niitä koskematta luuriin. Ja että luuri lukisi ne tekstarit ja mailit ääneen.
Laite on siis hyvä mutta ei pärjää mielestäni ominaisuuksiensa puolesta Nokian N900:lle. Applen iPhonen se kyllä voittaa kevyesti ominaisuuksissa. Sinällään hauskaa on se että nyt kun Googlesta tulee Applen suora kilpailija laajentaa Apple mobiilimainosbisnekseen ja tulee sitä kautta myös Googlen kilpailijaksi.
Mielenkiintoinen liike Googlelta ja laittaa taas pelin sääntöjä ja asetelmia hieman uusiksi. Applen kilpailu kiristyy USA:ssa. T-Mobile voi voittaa uusia asiakkaita ehkä lähinnä AT&T:lta. Yleistyyko lukitsemattomien luurien myynti joka voisi avata ovia myös Nokialle? Kauanko Motorola räpiköi hengissä? Entä SonyEricsson? Entä Palm? Suuttuvatko Googlen kumppanit? Siirtyykö Samsung ajan mittaa enemmän oman uuden Bada-käyttiksensä puoleen? Saako Symbian tästä lisää potkua? Miten Androidin markkinaosuus kehittyy? Sinällään ei se Googlekaan kaikessa onnistu mitä se tekee. Googlen oma videojakopalvelu ei pärjännyt alkuunkaan Youtubelle ja G:n oli pakko ostaa Youtube. G:n Chrome selaimen markkinaosuus on jäänyt 3-4% nurkille eikä näytä juurikaan siitä nousevan. Kuluttajajärjestöt ovat yhä huolestuneempia Googlen leviämisestä joka puolelle, jopa internetin nimipalvelimiin. Yhtiö joka kerää dataa nimipalvelimiensa, selaimensa, mobiilikäyttiksensä, selaimensa, Gmailin, GTalk jne. kautta missä ihmiset surfaa, mitä mailaavat, mitä tsättäävät ja puhuvat ja kenen kanssa, mistä ja koska kuulostaa melkoisen Orwellimaiselta. Itse pyrin käyttämään nykyään mahdollisimman vähän G:n palveluita. Chromea en ole edes asentanut ja olen silloin tällöin käyttänyt Microsoftin hakupalvelua. Mikään mullistus ja vallankumous tämä luuri ei ole.
Googlen kurssi laski. Nexus One oli aika odotettu eikä julkistus tuonut mitään uutta. Jossain vaiheessa huhuttua mullistavaa bisnesmallia ilmaisina (mainosrahoitteisine) puheluineen ei tullut. Niin laski hieman Nokian kurssikin eilisen upean nousun jälkeen. Apple nousi hieman. Motorola laski yli prosentin, Palm jostain syystä nousi yli 2%.
[Via http://laimeasilli.wordpress.com]
No comments:
Post a Comment